Nie je parfum ako parfum: ako sa v nich vyznať?

Nie je parfum ako parfum: ako sa v nich vyznať?

Žofia Lišická | 13. 11. 2019

Ak ste niekedy vyberali parfum, či už pre seba alebo pre svoju drahú polovičku, nemohli ste minúť cenové rozdiely aj medzi na prvý pohľad úplne identickými produktami. Jediným viditeľným rozdielom (okrem ceny) boli slová toaletná voda, toaletná voda a parfum. Čo znamená označenie parfumov? Na to vám odpovieme v našom článku.

Nie je parfum ako parfum. Ostatne niektoré voňavky, ktoré za parfumy označujeme, vôbec parfumy nie sú. Slovo parfum totiž zľudovelo a slúži pre označenie akejkoľvek voňavej vody. Nielen preto môže byť zrážka s realitou v parfumérii docela tvrdá - prečo medzi takmer identickými flakónmi je cenový rozdiel až dvojnásobný?

Parfumy všeobecne sa od seba líšia nielen množstvom, ale predovšetkým podielom vonnej zložky. V závislosti na množstve zložky sa zvyšuje nielen cena, ale aj spôsob použitia. Nechcete predsa kúpiť drahý parfum a potom ho zle používať - to neurobí dobrý dojem ani na vašu peňaženku, ani na vaše okolie.

Kolínska nemusí byť z Kolína

O kolínskej vode počul zrejme každý. Pravá kolínska je síce iba jedna, výraz kolínska voda sa však vžil pre označenie špecifického typu parfumu. Voňavka s označením kolínska voda či Eau de Cologne (EDC) obsahuje 2-4% vonnej esencie v zhruba 70% liehu. Z tejto matematiky vychádza, že sa jedná o najdostupnejšiu variantu voňavej vody, ktorú v obchode zoženiete. Jej použitie je vhodné pre každodenné použitie, kľudne aj niekoľkokrát denne vzhľadom na to, že voňať vydrží asi dve hodiny.

Toaletná voda pre každodenné použitie

Jednou z najbežnejších voňaviek sú tie s označením toaletná voda, či Eau de Toilette (EDT). Na "toaletky" narazíte prakticky všade a ich špecifikum je podiel vonnej esencie 5-15% na približne 80% liehu. Takto označené voňavky vám vydržia voňať 2-3 hodiny a hodia sa pre každodenné použitie, predovšetkým cez deň. Voľte skôr ľahšie vône, pri ktorých nevadí, že sa pre oživenie streknete cez deň ešte raz.

Parfumová voda je vstupenka do vyššej triedy

Pod označením parfumová voda či Eau de Pafrum (EDP) si môžete predstaviť medzistupeň medzi toaletnou vodou a parfumom. Špecifikum parfumovej vody je podiel vonných esencií 15-20% na 85-90% liehu. V týchto prípadoch sa už jedná o pomerne vysokú koncentráciu, čo znamená predovšetkým to, že parfumová voda vydrží voňať 4-5 hodín. Vôňu vyberajte múdro, pretože počas bežného dňa nebude potrebné vôňu znova používať, takže dbajte na všetky zložky parfumu (nielen na hlavu).

S parfumom ako s šafranom

Pod označením parfum sa rozumie tá najintenzívnejšia vôňa, ktorú môžete na trhu nájsť. Podiel vonných esencií je 20-40% na 90-96% alkoholu. Voňať vydrží 5-8 hodín, teda v podstate celý deň. U všetkých typov voňaviek platí, že menej je viac, avšak v prípade parfumov toto pravidlo platí dvojnásobne. Vzhľadom k cene, množstve a intenzite používajte parfumy len pre naozaj slávnostné príležitosti a skôr na večerné udalosti.

Menej používané koncentrácie by vás nemali zaskočiť

Okrem klasických označení pre koncentrácie voňaviek sa môžete stretnúť aj s tými menej bežnými. Takým môže byť Eau de Solide / Šport (EDS), ktorá sa vyznačuje podielom vonných esencií len 1-3% a trvaním maximálne dvoch hodín. Eau fraîche so svojou koncentráciou podobná kolínským a toaletným vodám, Extrême naopak označuje zosilnenú koncentráciu parfumu. Pod označením Légère nájdete odľahčenú verziu parfumu, často s inou koncentráciou či mierne odlišným zložením.

Niche – exkluzívne parfumy

Pri skúmaní ste určite narazili aj na termín niche. Ten označuje exkluzívne vône, ktoré sú často vyrábané menšími, nezávislými parfumériami v malom množstve. Nebýva výnimkou, kedy proces výroby jedného flakónu niche parfumu trvá aj niekoľko rokov. Ďalším ich špecifikom je použitie často unikátnych vôní, s ktorými si vás nikto nepopletie. V rámci niche parfumov tak môžete nájsť zložky ako absinth, strelný prach, strieborné kadidlo alebo v noci zberané lístky jazmínu. Exkluzivita má tiež svoju cenu - niche parfumy sú spravidla výrazne drahšie, avšak za jedinečnosť je to cena opodstatnená.  

Hlava, telo, základ - čo to znamená?

V súvislosti s parfumami ste určite narazili na tri termíny - hlava, telo a základ. Jedná sa o tri vrstvy parfumu, ktoré sa líšia tým, po akej dobe sa začínajú uvoľňovať. Hlavu ucítite na prvé pričuchnutie. U voňaviek s nižším obsahom vonných esencií vydržia často voňať len niekoľko sekúnd, u parfumov to môže byť aj pätnásť minút. Vôňu tela parfumu ucítite po odznení hlavy, poväčšinou sa trvanie ich vône pohybuje okolo 2-3 hodín. Základ sa uvoľňuje až na konci celého voňavého cyklu parfumov a odznievajú veľmi pozvoľna. Väčšinou vydrží voňať 3-4 hodiny, u drahších parfumov to však môžu byť až desiatky hodín.

Ako vône aplikovať?

Túto otázku si iste položila každá žena, a bezpochyby aj väčšina mužov. Aplikácia parfumov sa bežne vykonáva na dobre prekrvené miesta, ako sú zápästia, lakťové jamky či tepny, ženy môžu aplikovať parfumy tiež do výstrihu či kolenných jamiek. Často sa tiež parfumy aplikujú za ušnice, alebo v línii vlasov. Dôležité je množstvo - dbajte pravidla, že menej je niekedy viac. Pozor tiež na oblečenie, pretože niektoré parfumy na ňom môžu zanechať škvrny.

Vyhľadávanie
Vyhľadávam...
Vyhľadávam...
up