Suchá pokožka či akné? TOP 8 vitamínov pre krásnu pleť

  • MAGAZÍN
  • Suchá pokožka či akné? TOP 8 vitamínov pre krásnu pleť
5. 10. 2021

Suchá pokožka či akné? TOP 8 vitamínov pre krásnu pleť

Hoci používate všetky správne čistiace prostriedky, toninka, séra a krémy, vaša pleť stále nevyzerá tak krásne, ako by ste si predstavovali? Možno vám chýbajú niektoré vitamíny a minerály, ktoré majú na jej vzhľad zásadný vplyv. Keď bude pokožka dostatočne vyživená, bude vyzerať o to krajšie a žiarivejšie. Ak teda chcete získať naozaj krásnu pleť, dnes vám prinášame zoznam niekoľkých kľúčových vitamínov, ktoré by ste mali pridať do svojho kozmetického režimu.

Vitamíny sú stopové prvky, ktoré naše telo potrebuje pre správne fungovanie. Je teda viac ako logické, že príjem vhodných vitamínov môže mať naozaj zásadný vplyv na pokožku a celkový vzhľad človeka.

Účinky vitamínov poznáme ešte len sto rokov

Vitamíny ľudskému telu prospievali vždy, nie vždy sa o tom ale vedelo. Až do 20. rokov 20. storočia nikto netušil, že niečo také existuje. Potom prišiel poľský biochemik Casimir Funk, ktorý študoval beri-beri choroba a uvedomil si, že všetci trpiaci majú nedostatok toho, čomu sa dnes hovorí vitamín B1 alebo tiamín. Casmir vytvoril tento termín sám: Potom, čo si uvedomil, že tieto živiny sú pre ľudskú funkciu nevyhnutné, zvolil názov "vitálny amíny", pričom vitálny názov vychádzal z koreňa slova "vita", čo v latinčine znamená "život".

O viac ako sto rokov neskôr, keď sa snažíme zistiť, čo každý vitamín vlastne delia, a ktoré sú pre nás najlepšie, sa stále môžeme cítiť medzi tými všetkými písmenkami celkom stratení. Ako to teda s nimi je?

Ak sa rozhodujete, ktorý z nich zaradiť do svojho "jedálnička", odporúčame poradiť sa s lekárom alebo výživovým poradcom. Každý z nich vám podá tie najlepšie informácie. Ak ale chcete zistiť rozdiel medzi sérom s obsahom vitamínu C a retinolovým krémom s vysokým obsahom vitamínu A, znalosť výhod každého z nich vám môže uľahčiť rozhodovanie, čo bude pre vašu pokožku najlepšia voľba.

Ako na vitamíny - tabletky a strava alebo aplikácie na pleť?

U mnohých vitamínov si môžete zvoliť ich užívanie prostredníctvom potravinového doplnku alebo jedla, teda užívať je vnútorne, alebo ich aplikovať priamo na pokožku. Ktorý spôsob je lepší? Hoci lokálna aplikácia sa prejaví takmer okamžite a priamo ovplyvňuje pokožku, vitamín podávaný vnútorne ovplyvňuje zdravie celého tela. Namiesto toho, aby si vitamín C pre seba uzurpoval len pokožka, keď ho zjete, rozšíri sa celým telom všade tam, kde je potreba. Aj keď užívanie vitamínu vnútorne nemusí spôsobiť okamžitú zmenu vzhľadu vašej pokožky, určite to z dlhodobého hľadiska zlepší celkovú kvalitu vášho zdravia a kože.

Tým určite nechceme povedať, že vonkajšie aplikácie je zlá. Môže predstavovať ďalší skvelý spôsob, ako udržať pokožku vyživenú. Pokiaľ ide ale o zdravie celého tela, zvoľte si radšej prehĺtanie tabletiek alebo dobre vyváženú stravu.

7 vitamínov, ktoré vám poskytnú skvelú pokožku

Krém na pokožku1. Vitamín C

Najznámejší vitamín vôbec. Vitamín C robí pre vašu pokožku dve skvelé veci: chráni ju pred UV žiarením a pomáha syntetizovať kolagén. To bohužiaľ neznamená, že môžete len pojedať pomaranča a prestať používať opaľovací krém. Pre plnú ochranu proti UV žiareniu opaľovací krém stále potrebujete. Vitamín C však môže pomôcť napraviť poškodenie slnkom a pridať ďalšiu vrstvu ochrany.

Čo sa týka kolagénu, hrá vitamín C naozaj dôležitú úlohu. Kolagén je látka, ktorá udržuje vašu pokožku pevnú a pružnú. Ako ale človek starne, produkcia kolagénu prirodzene klesá a s ním aj pevnosť našej pokožky. Vzhľadom k tomu, že vitamín C podporuje produkciu kolagénu, znamená to, že udržuje pokožku pevnú a napnutú.

Vitamín C najlepšie funguje pri vnútornom užívaní. Získať ho môžete takmer zo všetkých druhov ovocia a zeleniny - napríklad z citrusových plodov, čerešní, čučoriedok, malín, brokolica aj listovej zeleniny, ktorá má obzvlášť vysoký obsah tohto vitamínu. Vitamín C môžete užívať ako doplnok stravy, ale uprednostňujte radšej jeho príjem zo stravy. Mimo neho získate všetku vlákninu, živiny a ďalšie dobroty, ktoré kusy ovocia a zeleniny ponúkajú.

2. Vitamín D

O vitamínu D sa v dnešnej dobe veľa hovorí. Mimo formu tabletiek alebo jedla sa od ostatných vitamínov líši tým, že ho prirodzene produkujeme, keď pokožku vystavíme slnečným lúčom. Prečo si teda len tak nesednout na slnko a získať vitamíny jednoduchou cestou?

Tak jednoduché to bohužiaľ nie je. Každý z nás dobre vie, že sa slnečnými lúčmi přichízí tiež škodlivé UV žiarenie, ktoré môže kožu spáliť, prispieva k vzniku vrások a dokonca aj rakoviny. Ukázalo sa však, že vitamín D pomáha znižovať kožné ochorenia, ako je akné, ružovka a atopická dermatitída. Je to teda problém - slniečko na jednu stranu dodáva pokožke životne dôležitý vitamín, na stranu druhú jej spôsobuje veľké škody.

Ako teda získate ten D? Vzhľadom k tomu, že vitamín D je dôležitý pre zdravie pokožky (a celého tela), je najlepšie užívať ho vo forme doplnkov. Môžete získať slušnú dávku aj z potravín, ako je losos, konzervovaný tuniak a sardinky, ale ak nie ste fanúšikom rýb, doplnok je rozhodne vaša najlepšia voľba. Samozrejme si doprajte aj čas na slnku, ale snažte sa chrániť opaľovacími krémami a vyhýbajte sa priamemu slnku okolo poludnia.

3. Vitamín E

Vitamín E je známy ako antioxidant, ktorý chráni pokožku pred poškodením slnkom. Do pokožky je transportovaný prostredníctvom kožného mazu, teda látok, ktoré vychádzajú z vašich pórov a pomáhajú chrániť kožu - ale tiež spôsobujú jej mastenie. V tomto prípade je však mastná pleť skvelá. Vitamín E jej pomáha chrániť pred škodlivým slnečným žiarením a navyše ju udržuje sviežu a zdravú.

Bohužiaľ ale existujú štúdie, ktoré naznačujú aj istú školdivost vitamínu E, ak je vystavený slnku. Produkuje totiž v kombinácii so slnečným žiarením voľné radikály, ktoré na pokožku nemajú dobrý vplyv. Z tohto dôvodu je lepšie vitamín E aplikovať v čase, keď nie ste na slnku (napríklad prostredníctvom pleťovej masky) alebo ho do tela dopraviť spoločne s jedlom.

Vitamín E nájdete vo väčšine semien a orechov, v husím mäse, avokáde alebo lososovi.

4. Vitamín Kvitaminy

Vitamín K je väčšinou známy svojimi schopnosťami zrážanie krvi. Keď sa holíte a nevykrvácíte pritom, môžete poďakovať kapitánovi K :-).

Existujú tiež dôkazy, že pomáha liečiť rany a zmierňuje nepríjemné kožné ochorenia a nedokonalosti ako jerůžovka, vystúpené žily a strie. Väčšina ľudí ľahko získa dostatok vitamínu K zo svojej stravy, ale ak by ste jeho zastúpenie v jedálničku chceli trochu posilniť, obráťte sa na listovú zeleninu, ktorá obsahuje najvyššie zastúpenie tohto vitamínu.

5. Vitamíny skupiny B

Niektoré kožné problémy môžu byť príznakom nedostatku určitej radu vitamínov. Komplex vitamínov B zahŕňa vitamíny B-1, B-2, B-3, B-5, B-6, biotín, kyselinu listovú a B-12. Tento komplex vitamínu B je zodpovedný za kľúčové funkcie tela, ako je dostatok energie, funkčné metabolizmus a dobrá funkcia mozgu. Keď sa príjem vitamínu B zníži, môžete mať kožné vyrážky, praskliny v ústach, suché pery a veľa ďalších príznakov nesúvisiacich len s kožou.

Ak vás teda trápia vyrážky alebo suchá šupinatá pokožka (najmä v blízkosti úst), môže byť odpoveďou nedostatok vitamínu B.

Vitamíny skupiny B môžu tiež pomôcť s obnovou buniek. Najjednoduchší spôsob, ako získať správnu dávku, je užívať doplnok B Complex. Týmto spôsobom získate všetky vitamíny B v jednej ľahké dávke, ktorá pomôže telu fungovať a pokožke vyzerať čo najlepšie.

6. Beta-karotén

Pridajte si do zoznamu ďalšieho UV bojovníka: beta-karotén. Beta-karotén je výrazne zastúpený v mrkve a patrí k ďalším silným antioxidantom, ktoré pomáhajú chrániť pokožku pred slnkom.

Keď užívate beta-karotén, v skutočnosti sa môže znížiť vaše citlivosť na slnečné svit. To opäť neznamená, že môžete zobnúť prášok a na slnku bez ochrany ležať celé hodiny. Opaľovací krém je stále najlepší spôsob, ako chrániť pokožku. Ale beta-karotén vám môže poskytnúť ďalšiu ochranu pred škodlivými lúčmi.

Najlepší spôsob, ako získať beta-karotén, je mrkva. Dobrú službu vám preukáže aj listová zelenina alebo melón. Zvyčajne môžete získať dostatok beta-karoténu prostredníctvom jedla, takže konzumácia vitamínu naozaj nie je potrebná, ak budete jesť dosť zeleniny.

7. Selén

Do nášho súpisu sme zaradili aj selén, čo je trochu podvod, pretože sa nejedná o vitamín, ale o minerál. Jeho vplyv na koži je však tak zásadné, že stojí za zmienku. Selén je ďalší silný antioxidant, ktorý bojuje proti poškodeniu voľnými radikálmi, pomáha zvrátiť poškodenie kože a spomaliť známky starnutia.

Napomáha taky funkciu štítnej žľazy, ktorá udržuje ľudský metabolizmus v špičkovej forme, čo zase pomáha telu metabolizovať všetky vyššie spomenuté vitamíny, vďaka ktorým pokožka vyzerá skvele.

Rovnako ako u ostatných vitamínov je najlepším spôsobom ako selén dostať do tela prostredníctvom jedálnička. Medzi najlepšie zdroje pre selénu sú morské plody, para orechy, ryby a vajcia. Výrazne zastúpená je tiež vo slunešních semienkach.

8. Zinok

Posledný výnimku v zozname tvorí zinok, ktorý sa opäť radí medzi minerálmi. Každý, kto niekedy bojoval s akné, vyrážkami alebo ekzémom sa s ním určite stretol. Zinok uľahčuje hojenie rán a obmedzuje produkciu mazových žliaz.

Pri problémoch s pleťou je vhodné aplikovať ho v podobe zinkové masti alebo najrôznejších pleťových masiek. Samozrejme ho však môžete do tela dodávať aj prostredníctvom doplnkov stravy alebo v jedle. Nájdete ho napríklad v semienkach, orechoch, strukovinách, hovädzom mäse alebo vajciach.