Tipy na zdravé desiaty do každej kabelky

Žofia Lišická | 6. 4. 2018

Ak pravidelne odchádzate z domu za svitania a prichádzate za súmraku, mali by ste si zvyknúť nosiť vo svojej kabelke 1-2 desiaty, ktoré vás zachránia v prípade náhleho záchvatu hladu ... Ten vás totiž pri celodennej fyzickej alebo aj psychickej aktivite prepadne stopercentne. A nie je nič horšie, než ho ukojiť v najbližšej cukrárni alebo fastfoodu. Lenže čo si so sebou vziať, aby vás to zasýtilo aj chuťovo uspokojilo?
 

Desiata aj olovrant predstavujú  nepostradateľnú súčasť správneho jedálnička. Ak svoje telo pravidelne krmite - po menších porciách a ideálne 5x za deň - nemá potrebu ukladať tukové zásoby, aby sa poistilo, že bude mať z čoho fungovať, keby ste mu náhodou najesť nedala. 

V ČOM SÚ DESIATY VÝHODNÉ?

  • Vyrovná se vám pri nich hladina krvného cukru, čo zaistí príval novej energie.
  • Samotné žuvanie vás trošku „prebudí“ a budete odvádzať oveľa lepšiu prácu.
  • Zrýchli se vám metabolizmus, a ak máte potrebu schudnúť, pôjde vám to oveľa rýchlejšie a zdravšie.
  • Akonáhle sa dopoludnia nadesiatujete, k obedu vám bude stačiť menšia porcia, a výrazne znížite riziko, že sa prejete. Čo má opäť priaznivý vplyv na zhadzovanie nadbytočných kíl…

Hovoríte, že vy desiatu nepotrebujete, pretože do obeda v kľude vydržíte?  Chyba! Vy nemáte „držať“ a potom do sebe hladná nasúkať obed behom 20 minút. V takýchto chvíľach si vaše telo uloží veľa tukov, aby tak malo dostatok energie na prečkanie ďalšej hladovky. A akonáhle sa v tomto medziobdobí dostatočne nehýbete, všetok tuk nespáli a vy tak priberáte…

SVOJE TELO SI MUSÍTE NAJPRV VYCVIČIŤ

Možno už odnepamäti nedesiatujete a myslíte si, že práve vaše telo to tak má rado. Ale omyl, ono si len zvyklo ... Uvidíte, že keď budete dôsledná, za krátku dobu si zvykne znovu - desiatovať, a bude vás samo upozorňovať, kedy je čas sa najesť. Bez toho, že by ste si musela stále strážiť hodinky.

Lenže čo desiatovať, keď ste väčšinu času niekde v pokluse, alebo ste v priamom kontakte so zákazníkmi, a máte na "doplnenie zásob" naozaj len pár minút? Možností je veľa. A nielen, že sú zdravé, ale aj chutné!

  • NAKRÁJENÉ OVOCIE DO KRABIČKY

Keď vás u jedla niekto vyruší, môžete kúsok v ruke jednoducho odložiť a neskôr pokračovať (čo sa napr. s celým jablkom vykonáva horšie), a vyriešite tak aj častý problém mimo kanceláriu - "čo s ohryzkom".

  • PROTEINOVÁ, RAW ALEBO OVSENÁ TYČINKA

U nej si len postrážte, aby neobsahovala zbytočne veľa umelých aj neumelých sladidiel. Miesto toho sa zamerajte na tie, ktoré majú vyšší podiel bielkovín a vlákniny.

  • PROTEINOVÝ NÁPOJ

Bohatý na bielkoviny (toľko naraz ich získate z máloktorého jedla), a vďaka jeho tekutej forme sa tiež oveľa rýchlejšie vstrebáva. Zároveň ním uhasíte smäd a prípadne uspokojíte svoju chuť na sladké. A keďže sa dnes už vyrábajú aj menšie šejkry (do 300ml), zmestí sa vám do každej štandardne veľkej kabelky.

  • ZAKYSANÉ MLIEČNE VÝROBKY

Ideálne sú nesladené a do 3 % tuku. Skrývajú obrovské bohatstvo: probiotika (udržujúce črevnú mikroflóru v rovnováhe), vápník aj bielkoviny.  A zasýtia vás i na niekoľko hodin.

  • ORIEŠKY

Obsahujú veľa zdravých tukov, bielkovín, minerálov i vitamínov. Dodávajú energiu a prispievajú k dobrej nálade. Ale pozor, majú pomerne vysokú kalorickú hodnotu, takže u nich určite neplatí “čím viac, tým lepšie”. Ak nechcete priberať, ideálne ich konzumujte maximálne hrsť denne (cca 30 g).

  • SUŠENÉ OVOCIE

Najlepšie je domáce. Nielen preto, že nie je sírené, ale tiež máte istotu, že nie je nijak dosladzované. Obsahuje veľa vitamínov a minerálov.

  • KNÄCKEBROT S KVALITNOU ŠUNKOU/SYROM A ZELENINOU

Knäckebroty sú veľmi trvanlivé (čo sa pri celodenných pochôdzkach hodí) a hlavne obsahujú veľa vlákniny a majú nízky glykemický index. V kombinácii so šunkou, syrom a pár kúskami zeleniny vás skvele zasýtia na niekoľko hodín

  • SUŠENÉ MÄSO  (JERKY)

Obsahuje velké množstvo kvalitných živočíšnych bielkovín a iba minimum sacharidov a tukov. Dnes už ho objavíte v každom väčšom supermarkete a v mnohých variáciách - hovädzie, zverinové, morčacie alebo treba rybie.

A NA ČO HLAVNE NEZABÚDAJTE?

Nosiť so sebou v kabelke vždy aspoň malú fľaštičku s čistou vodou. Pravidelná strava je síce pre správne fungovanie tela dôležitá, ale dostatok tekutín eště oveľa viac.